نرمافزارهای مدیریت پروژه همواره برای راهاندازی کسبوکارها و مدیریت برنامههای کاری مورد استفاده قرار میگیرند.
برنامههای مدیریت و کنترل پروژه به بهبود عملکرد تیم و مدیریت تمام امور کاری کمک میکنند. نرم افزار مدیریت پروژه شامل مجموعه ای از نرمافزارهایی میباشد که برای برنامه ریزی پروژه ها، تعیین وظایف پرسنل برای هر بخش از پروژه، پیشبرد فرآیندها، دستیابی به اهداف تیمی و هماهنگسازی وظایف کارکنان و مدیران عالی است.
یک نرم افزار خوب برای مدیریت پروژه به شما امکان میدهد منابع خود را توزیع، خروجیها را کنترل و حجم کار را مدیریت کنید.
تسکولو
تسکولو، یک نرم افزار مدیریت پروژه تحت وب ایرانی که از سال93 شروع به کارکرده است.
این نرم افزار امکان افزایش بهرهوری و پیشبرد فعالیت با سیستم ساده و امن همراه با محیط کار راحت، امکان مدیریت پروژهها را برای کسب و کارهای مختلف فراهم کرده است.
این نرمافزار به زبانهای انگلیسی و اسپانیایی قابل استفاده است.
استفاده از تسکولو برای کسب وکارهای نوپا با تعداد کاربر محدود (حداکثر 10 کاربر) فراهم شده است و امکان ایجاد پروژههای نامحدود و بصورت کاملا رایگان میسر است و برای استفاده از سطوح تجاری، حرفه ای و اختصاصی که امکانات بیشتری از نسخه رایگان برای شما فراهم میکند نیازمند پرداخت هزینه به صورت ماهانه/سالانه است که براساس نوع نیاز سازمانها امکان خریداری فراهم است.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه تسکولو:
- امکان شروع به کار رایگان
- سابقه همکاری با بیش از دویست هزار کاربر
- برگزاری جلسات آنلاین با امکان چت گروهی ویدئویی و نوشتاری
- مجهز به تحلیلگر برای تهیه گزارش پیشرفت پروژهها
- ثبت بازههای زمانی ( dead line)
- قابلیت اضافه کردن ابزارهای خاصی مثل درآپ باکس، درایو گوگل، گیتهاب
- پشتیبانی از زبانهای انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی
معایب نرم افزار مدیریت پروژه تسکولو:
- اپلیکیشن ضعیف
بهتایم
این نرم افزار مدیریت پروژه فارسی (با پشتیبانی زبان انگلیسی) محصولی از شرکت بهساد است که پاسخگوی نیازهای مدیریت پروژه و ارزیابی عملکرد شما به صورت عملیاتی است. نکته قابل توجه در مورد این نرم افزار، طراحی تمام ایرانی آن متناسب با فرهنگ کاری سازمان های کشور است.
استفاده از بهتایم تا 14 روز رایگان می باشد و پس از آن، با دعوت 3 کاربر به بهتایم، میتوانید به استفاده رایگان خود ادامه دهید. البته برای تيمها و سازمانهای بزرگتر، اشتراکهای پولی تعریف شده است.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه بهتایم:
- برنامهریزی کارها
- جمعآوری گزارش و ارائه به شکل نمودار
- امکان نظارت بر روند کاری تیم
- امکان گفتوگوی آنلاین
- دارای نسخه موبایلی اندروید و iOS
همتیک
همتیک یکی دیگر از نرم افزارهای مدیریت پروژه گردش کار ایرانی است که به زبان فارسی طراحی شده است.
با این نرم افزار میتوان زمان و هزینهی برنامه ریزی شده و آنچه را که بهطور واقعی رخ داده مقایسه نمود و دلایل خطای برنامه ریزی را بررسی و در پروژههای آتی این خطای محاسبه را به حداقل رساند.
می توانید نرمافزار همتیک را به دو روش اشتراک ابری و نصب روی سرور شخصی تهیه کنید. نسخه رایگان همتیک نیازهای تیمهای کوچک را برطرف میکند؛ اما در صورت نیاز به امکانات بیشتر، خرید اشتراکهای ماهانه/سالانه آن امکان پذیر است. با استفاده از طرحهای ابری که شامل 3 طرح «پایه»، «استاندارد» و «پیشرفته» هستند شما میتوانید با مقایسهی لیست امکانات هر طرح، طرح مناسب خود را انتخاب کنید.
از معایب اصلی همتیک این است که نمیتوان آن را روی موبایل داشت و تنها نسخه تحتوب آن موجود است.
ویژگی های نرم افزار مدیریت پروژه همتیک:
- امکان مدیریت هزینه، زمان، مستندات و فایلها
- ارائه انواع گزارشهای مرتبط با میزان پیشرفت پروژه
- ارزیابی و پیگیری عملکرد کارکنان
- تعیین ناظر بر اجرای فعالیت افراد تیم
معایب نرم افزار مدیریت پروژه همتیک:
- امکان استفاده از اپلیکشن آن میسر نیست.
آرسس
نرم افزار مدیریت پروژه ایرانی آرسس؛ یکی از بهترین گزینههای قابل اعتماد و محبوب در میان مدیران ایرانی است. ویژگی قابل توجه این نرم افزار برخورداری از چهار زیرسیستم اصلی (مدیریت پروژه پیشرفته، مدیریت منابع نرم افزار، کنترل پروژه، مدیریت بودجه) است.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه آرسس:
- سیستم هشداردهنده
- تقویم جلسات
- ثبت ساعت های کارکرد (Time Sheets)
- مدیریت حضور و غیاب
- محاسبه بهای تمام شده پروژه
معایب نرمافزار مدیریت پروژه آرسس:
- عدم امکان چت خصوصی در محیط نرم افزار
- غیرقابل سینک با گوگل
- عدم امکان افزودن اکستنشن ها
سازمان یار
نرم افزار مدیریت پروژه تحت وب ایرانی که به صورت سازمانی و بر پایه msp و شیرپوینت راهاندازی شده است. این نرمافزار با استاندارد های بین المللی مدیریت پروژه هماهنگ است.
ویژگی های نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار:
- تحلیل ارزشهای پروژه
- جریان نقدینگی
- تحلیل ریسک
معایب نرم افزار مدیریت پروژه سازمان یار:
- امکان ثبت دلایل تاخیر و مشکل برای فعالیت های پروژه
پی گیر
کار با این نرم افزار مدیریت پروژه حداکثر با 10 حساب کاربری رایگان است و استفاده بیشتر از امکانات آن مشمول هزینه میشود.
ویژگی های نرم افزار مدیریت پروژه پیگیر:
- مجهز به ویرایشگر متنی پیشرفته و مناسب برای متون دو جهته
- مدیریت وظایف با تعیین مسئول، زمانبندی و پیگیری جزئیات مربوط به زمان صرف شده
- دسترسی به ساختار درختی برای مدیریت پروژههای فرعی درون پروژههای بزرگتر
- ترسیم نمودار گانت برای هر پروژه با توجه به تاریخ شمسی
- امکان تشکیل انجمن در هر پروژه برای گفتگوی کاربران
- پشتیبانی از سیستمهای مدیریت پروژه از جمله مدیریت چابک، اسکرام و Kanban
- امکان یکپارچگی با ابزارها، افزونهها و پوستههای مختلف و مطرح
میزیتو
میزیتو نرم افزار مدیریت پروژه ایرانی و به زبان فارسی است که از سال 96 شروع به کار کرده است.
این نرم افزار مدیریت پروژه برای استفادههای تیمی و سازمانی طراحی شده است و استفاده از آن رایگان است، اما برای دسترسی به امکانات پیشرفتهتر و فضای کاربری بیشتر میتوانید از نسخههای پولی آن نیز استفاده کنید.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه میزیتو:
- ایجاد گروه و کانال گفتگو با امکان جستجو در تمامی آنها
- تعریف پروژه به تعداد نامحدود با امکان کنترل وظایف و ترسیم نمودار پیشرفت کارها
- مدیریت وظایف کاری به روش اسکرام بورد (مشابه بورد نرم افزار ترلو)
- قابلیت نامهنگاری، پیوست فایل و وظیفه به نامه، ارجاع نامه به سایرین و غیره
- امکان ثبت صورت جلسه و کارتابل وظایف
- تهیه پرونده الکترونیکی برای مشتری و تعیین میزان دسترسی افراد به آن
- مجهز به اپلیکیشن اندروید و iOS
- قابلیت مدیریت مالی کسب و کار در پلن سازمانی
- امکان تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات کاربران
هدف سنج
نرمافزار مدیریت پروژه هدف سنج؛ همانطور که از اسم این نرمافزار مشخص است با تمرکز بر اهداف کوچک و بزرگ سازمانی ساخته شده است. در هدف سنج مدیران میتوانند اهداف و خروجیهای کلیدی را تعیین کرده و سپس بر اساس همان اهداف، وظایف مختلف را تعریف و آن را به اعضای تیم تخصیص دهند.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه هدف سنج:
- مدیریت وظایف کارکنان و پیگیری پیشرفت آنها
- واگذاری کار به اعضای تیم و تعیین موعد تحویل پروژه بر اساس تقویم شمسی
- امکان تشویق اعضای تیم بر اساس عملکردشان
- امکان ارزیابی فعالیتها و ارائه یادگیری مستمر
- مشخص کردن اهداف کسب و کار و نتایج کلیدی
- تعریف KPI متناسب با کسب وکار و پیگیری پیشرفت آن
تسکت
از جمله نرم افزار های مدیریت پروژه کمتر شناختهشده ایرانی، که تفاوتهایی هم با موارد بالا دارد. ورود به تسکت و استفاده به دو صورت رایگان و برای استفادههای تیمی و گستردهتر، میتوان از اشتراکهای ماهانه آن برای تعداد افراد بیشتر استفاده کرد.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه تسکت:
- پشتیبانی از زبان فارسی و انگلیسی
- مدیریت کار در سازمان و چت گروهی
- سیستم تیکتینگ؛ مشابه ابزارهای CRM
- ارائه گزارش
- امکان دیدن تاریخچه فعالیتها
- صدور فاکتور
معایب نرم افزار مدیریت پروژه تسکت:
- عدم وجود اپلیکیشن موبایل
سمین
نرم افزار مدیریت پروژه سمین در قالب یک نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین همراه با مدیریت فرآیند کارها یک راهکار پویا و تحت وب برای مدیریت سازمان است. با بهکارگیری سمین میتوان فرآیندهای پروژهای و غیر پروژهای سازمانها و شرکتها را ساماندهی و مدیریت تیم ها و کار گروهی را به خوبی کنترل کرد.علاوهبر این برای کنترل پروژه و مدیریت منابع راهحلهای جدیدی را ارائه می دهد. در کنار این موارد، نسخه موبایل سمین و تقویت داشبوردهای مدیریتی آن قابل استفاده است.
ویژگیهای نرم افزار مدیریت پروژه سمین:
•آموزش دادن به کاربران و راهبران کلیدی سامانه در سازمان مقصد و فرآیند استقرار آن
•بروز رسانیها و آپدیتهای منظم سامانه که بیانگر پویایی و بهبود مداوم آن است
•کارتابل شخصی کارها
•گانت چارت پویا و آنلاین
•محاسبه حقوق و دستمزد
•ثبت درآمد و برآورد هزینه پروژه
•دارای نسخه موبایلی اندروید وiOS
نتیجه گیری
با توجه به موارد فوق الذکر، استفاده از نرمافزارهای مدیریت پروژه ایرانی؛ برای تیمهایی که تنها پروژههای داخلی دارند مناسب است چرا که قالب راستچین شده و تقویم شمسی برای مدیریت کارها بسیار تسهیلگر است. اما اگر پروژه بینالمللی و خارجی دارید که لازمه آن زمانبندی کارها با تقویم میلادی است و برخی از همکاران شما در آن پروژه فارسی زبان نیستند؛ بهتر است از نرمافزارهای مدیریت پروژه خارجی استفاده نمایید. هرچند که نرمافزارهای ایرانی نیز در اکثر اوقات تقویم میلادی را نیز پشتیبانی میکنند اما با وجود نرمافزارهایی چون ترلو به نظر استفاده از آنها در این پروژهها مفید خواهد بود.
نکته دیگری که باید در نظر داشت امکانات نرمافزار است. امکاناتی چون ارتباط با گوگل کلندر(Google Calendar)، پشتیبانی از Dropbox و… میتواند مدیریت رویدادها و یا فایلها را برای شما آسان نماید.
قابلیت بک آپ گیری از کارها و لاگ (log) سیستم نیز برای مدیران بسیار حائز اهمیت است. چرا که با این ویژگی میتوانند نحوه انجام کار و جزئیات هر فرآیند را رصد کنند. بهترین گزینه از بین نرمافزارهای معرفی شده بستگی به اندازه تیم، حجم و نوع کارها دارد. از این جهت بهتر است با نسخههای رایگان مدتی شروع به کار نموده و یا از نسخه دمو آن استفاده کنید و در صورت رضایتبخش و مثمرالثمر بودن آن نسخههای پرمیوم را تهیه نمایید. هرچند که خیلی اوقات کسبوکارهای نوپا و استارتاپی با همان نسخه رایگان میتوانند کارها را مدیریت کنند.
شایان ذکر است تیم ماهان دیتا برای مدیریت بهتر کارها و پروژهها از نرمافزار تسکلو استفاده میکند. هرچند اپلیکیشن آن ضعفهایی دارد اما نسخه وب آن قدرتمند است و با گوگل کلندر(Google Calendar)، درآپ باکس(Dropbox) و گیت هاب (Github) قابل لینک شدن است. شما هم چنانچه تجربه کار با نرمافزار مدیریت پروژه ایرانی را دارید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.