حساب کاربری

10 دلیل که چرا کسب‌وکار شما در سال1401 به وب‌سایت نیاز دارد

10 دلیل نیاز به وب‌سایت

رفتار کاربران در طول زمان و تحول فناوری‌ قابل تغییر است. به عنوان مثال، محبوبیت روزنامه‌ها و مجلات سنتی و چاپی رفته رفته جای خود را به خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری سپرده‌اند. مهمترین علت رسانه‌های دیجیتال و خصوصا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به بروزرسانی لحظه‌ای و قابلیت‌های آن‌ها است. به اشتراک‌گذاری فیلم، صوت، تصویر و… در رسانه‌های امروزی بسیار جذاب‌تر و جامع‌تر است. از طرفی تعامل آن‌ها با کاربران نیز بسیار بالاتر و لحظه‌ای می‌باشد. همه‌ ما ترجیح می‌دهیم برای ثبت یا پیگیری یک آگهی از وب‌سایت‌ها بهره‌ ببریم تا قسمت آگهی‌های روزنامه‌ها؛ از این جهت امروز در این مقاله سعی داریم اهمیت یک وب‌سایت برای کسب و کار شما را بیان نماییم.

امروزه تعداد افرادی که از اینترنت برای یافتن شغل استفاده می‌کنند چندین برابر شده است و صفحات روزنامه‌ها تقریباً بدون استقبال باقی مانده‌اند. در سال 2017، 97 درصد از مردم با جستجوی آنلاین سعی کردند تا یک کسب و کار محلی نزدیک خود را پیدا کنند. بنابراین، اگر می خواهید کسب و کار خود را با جامعه هدف خود رشد و گسترش دهید، باید به صورت آنلاین نیز فعالیت نمایید، به این معنی که باید یک وب سایت داشته باشید. اما این سوال که “چرا به یک وب سایت نیاز دارم؟” هنوز کاملاً در میان مدیران کسب و کارها رایج است. در سایت ماهان دیتا در مورد 10 دلیل که چرا کسب و کار شما در سال 1401 نیاز به یک وب سایت دارد، صرف نظر از صنف و صنعتی که در آن هستید صحبت می‌کنیم.

 بدون مقدمه بیایید در مورد اهمیت داشتن یک وب‌سایت صحبت کنیم!

دلیل شماره 1: مشتریان شما انتظار دارند

با توجه به نکاتی که بیان شد، مشتریان امروزی که بخشی از وقت روزانه خود را با گوشی‌های همراه هوشمند می‌گذرانند و حتی حاضر نیستند یک روز را بدون گوشی‌‌های هوشمند پا از خانه بیرون گذارند، از شما انتظار دارند که یک وب‌سایت داشته باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار خود به آن‌ها ارائه نمایید. از طرفی برای شما نیز، داشتن وب‌سایت در گسترش کسب و کار، افزایش ارزش‌آفرینی برند، ترویج حسن نیت شما در مقابل مشتریان و مخاطبان هدف و همچنین ارائه پیام‌های بازاریابی قوی؛ کمک کند. به این فکر کنید که وب سایت شما پیام بازاریابی شما را در 24 ساعت و 365 روز سال ارائه می‌دهد! به غیر از وب‌سایت‌های تجاری، بیشتر وب‌سایت‌های حرفه‌ای، اطلاعات محور هستند و سعی در حل مشکلات بازدیدکنندگان و کاربران دارند.

دلیل شماره 2: تثبیت اجتماعی

رفتار مشتریان بیشتر بر اساس آنچه دیگران در مورد کسب و کار شما می گویند شکل می‌گیرد. اگر مشتریان نام تجاری شما را در سایت‌هایی مانند گوگل‌مپ، اسنپ‌فود یا دایرکتوری‌های کسب و کار با 5 ستاره ببینند، بازهم انتظار دارند وب سایت شما را ببینند تا اطلاعات بیشتری در مورد برند دریافت کنند. از آنجایی که خریداران بالقوه در حال حاضر به دنبال سهولت بررسی و خرید کالا به صورت آنلاین هستند، نظرات مشتریان در سایت شما راهی عالی برای تحت تاثیر قرار دادن خریداران بالقوه و ارائه تثبیت اجتماعی است.

دلیل شماره 3: روایت را کنترل کنید

از آنجا که کنترل آنچه مردم در مورد شما می گویند دشوار است -حتی این مسئله را در ضرب‌المثل‌های فارسی هم زیاد شنیده‌اید- می‌توانید با نوشتن داستان خود در وب سایت، بر هویت برند خود تأثیر بگذارید. یک وب سایت روشی بسیار کارآمدتر از تبلیغات چاپی یا بروشورهای ایمیلی انبوه برای کمک به برند در انتشار پیام، چشم انداز و مأموریت خود است. بر اساس سایت SEOTribunal، روزانه 5.6 میلیارد جستجو در گوگل و 63000 جستجو در ثانیه در هر روز انجام می‌شود. تصور کنید با چنین حجم جستجو، ممکن است کسی در حال حاضر آنلاین باشد که دقیقا به دنبال خدمات و محصولات شما باشد.

اگر وب سایت ندارید، حدس بزنید چه کسب و کاری سفارش این مشتری آماده را دریافت می‌کند؟  قطعا، شما نیستید متاسفانه! اما رقیبتان، که دارای یک وب سایت بهینه شده برای موتورهای جستجو است می‌تواند باشد.

دلیل شماره 4: ROI (بازگشت سرمایه) را به حداکثر برسانید

در عصر تحول دیجیتال، سفارش طراحی یک وب سایت هزینه زیادی ندارد، یا چنانچه خودتان تخصص و زمان کافی برای طراحی وب‌سایت تجاری‌تان را داشته باشید می‌توانید هزینه‌ها را نیز کاهش دهید اما داشتن وب‌سایت رونق بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. یک وب سایت بهینه شده برای موتورهای جستجو به شما این امکان را می‌دهد که در مقابل هزاران مشتری بالقوه، بدون صرف هزینه زیاد، خدمات و محصولات خود را ارائه نمایید. به عبارتی می‌تواند به شما کمک کند تا به تبلیغ خدمات یا محصولات خود به مخاطبان هدف و گسترده‌تر از قبل بپردازید. در هر صنف و شغل و در هر کجا که باشید یا حتی اگر قبلا در سطح یک شهرستان به طور محدود فعالیت داشتید با داشتن وب‌سایت و محتوای مناسب می‌توانید بر تصمیم مشتری به خرید آن محصول در سطح یک کشور یا دنیا فعالیت کنید.

دلیل شماره 5: وب‌سایت به اعتبار شرکت می افزاید

اگر می خواهید به دنیا نشان دهید که در کسب و کار خود جدی هستید، وقت آن رسیده که روی یک وب سایت حرفه ای سرمایه گذاری کنید. در عصری که بیش از 50 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند هنگام جستجو در گوشی خود، یک شرکت یا محصول جدید را کشف می کنند، نداشتن وب سایت می تواند به اعتبار شما آسیب برساند. طبق یک مطالعه، 75 درصد از کاربران آنلاین پذیرفتند که اعتبار یک شرکت را بر اساس طراحی وب سایت آن قضاوت کرده‌اند. در پایان، مردم احتمالاً با شرکتی که می‌توانند به آن اعتماد کنند وارد تعامل می شوند و وب سایت پله ای برای ایجاد این رابطه است.

دلیل شماره 6: گفتگوهای سازنده و تعاملی بیشتری داشته باشید

وب سایت پلت‌فرم شما برای پاسخ به تمام سوالات اساسی و متداول مشتریان بالقوه در مورد تجارت و برند شماست. این به ویژه برای آژانس های بازاریابی B2B (کسب‌و کار به کسب‌وکار) صادق است. هنگامی که مردم از وب سایت شما بازدید می‌کنند، به دنبال پاسخ به سؤالات اساسی مانند کاری که شما انجام می دهید، محصولات یا راه‌حل‌های شما، مکان شما، جزئیات تماس و غیره هستند. هنگامی که از همه این موارد راضی شوند، تصمیم می گیرند خرید کنند یا نه. فقط به یاد داشته باشید، هنگامی که چنین اطلاعاتی را ارائه می کنید، آن‌ها را ساده و کوتاه بیان کنید زیرا کاربران این روزها زمان محدودی دارند و رضایت کاربران حتی برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد.

دلیل شماره ۷: رقابت با غول‌های صنعتی و تجاری

آیا می‌دانستید که داشتن یک وب‌سایت به شما فرصت مناسبی برای رقابت با غول های صنعت خود را می‌دهد؟ هنگامی که یک وب‌سایت بهینه‌شده ایجاد می‌شود، می تواند نسبت به رقبا رتبه بالاتری داشته باشد و در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گیرد. مثلا فرض کنید نزدیک عید نوروز است و شما یک کارگاه قالیشویی دارید و الان رتبه یک کلمه کلیدی «قالیشویی ویژه عید» هستید (عالیه!). کلمات کلیدی مناسب می تواند ترافیک وب سایت شما را افزایش دهد و بر رفتار مشتریان شما تأثیر بگذارد، که معمولاً با تحقیق، توصیه‌ها و بررسی‌ها شروع می شود. داشتن یک موقعیت برجسته در صفحه نتایج جستجو یکی از راه‌های متعدد برای به چالش کشیدن غول‌های صنعت شماست. جالب است که شعار فروشگاه بزرگ دیجی‌کالا نیز گواه بر همین مسئله است (بررسی، انتخاب و خرید آنلاین).

بنابراین، اگر بر اینترنت تسلط ندارید، فضا را برای رقبای خود جهت پذیرش مشتریانتان راحت می‌کنید! 

دلیل شماره ۸: شبکه‌های اجتماعی همیشگی نیستند

اگر فکر می کنید داشتن یک صفحه در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام یا تلگرام برای جذب مشتریان جدید کافی است، دوباره فکر کنید. داشتن یک صفحه فیس‌بوک یا اینستاگرام کافی نیست، زیرا هر کسب و کار یا حتی هر شخص دیگری آن را دارد. فیس بوک ادعا می‌کند که مردم در سال ۲۰۱۸، ۵۰ میلیون ساعت کمتر از سال قبل در فیس‌بوک وقت سپری کرده‌اند. بنابراین، اکنون بسیاری از شرکت‌ها به جای تکیه بر شبکه‌های اجتماعی، به ساخت وب‌سایت روی آورده‌اند. در حالی که شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی پتانسیل افزایش کسب و کار را دارند، سرمایه‌گذاری تنها بر روی آنها می‌تواند اشتباه بزرگی باشد که ممکن است در آینده موجودیت یک کسب‌وکار به خطر افتد. این داستان برای همه شبکه‌های اجتماعی صدق می‌کند. یک دوره اوج دارند و کم‌کم محو می‌شوند. مورد داشته‌ایم که یک شبکه‌اجتماعی در یک‌ شب از میان ما رفت، گوگل‌پلاس را یادتان هست؟! و بسیاری از مسنجرها، سرویس‌های وبلاگ‌دهی و…

دلیل شماره ۹: ساعات کاری خود را افزایش دهید

داشتن یک وب‌سایت به این معنی است که محتوای شما در هر زمانی در طول شبانه‌روز و به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین چه کسی در شب و چه در طول روز از وب سایت شما بازدید کند، به نوعی شما همیشه با او در تعامل هستید و می‌توانید با علامت “بسته” خداحافظی کنید. همیشه در دسترس بودن باعث رونق بازاریابی می‌شود و فروش را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و این به ویژه برای شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک صادق است. همچنین گامی به سوی خدمات همیشگی به مشتری و ایجاد ارتباط است، به خصوص اگر خدماتی مبتنی بر هوش مصنوعی را در وب سایت خود فعال کرده باشید که می توانند مشکلات اساسی مشتریان شما را در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارند حل کند. مثل چت ربات‌ها، سیستم‌های توصیه‌گر و دیگر خدمات مبتنی بر هوش‌مصنوعی.

دلیل شماره ۱۰ پیشنهادات خود را به نمایش بگذارید

نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد که یک وب‌سایت اولین تعامل مخاطبان هدف شما، با برند شماست. نحوه قرار دادن کسب و کار خود کاملاً در کنترل شماست. نه تنها می‌توانید پیشنهادات خود را با جلوه بهتری نمایش دهید، بلکه آموزش‌های ویدیویی کوتاه یا دستورالعمل‌های PDF که برای کاربران قابل دانلود است را نیز ارائه می‌کنید. همچنین می‌توانید جوایز، گواهینامه‌ها و تمام ویژگی‌هایی را که می‌توانند مسائل کاربران را حل نمایند را برجسته کنید. این امر میانگین زمانی که مشتریان شما در وب سایت می گذرانند را افزایش می‌دهد و شاید بر تصمیم آنها برای تماس با شما تأثیر بگذارد.


نکاتی برای شروع

اکنون که متوجه شدید چرا یک وب سایت دارید، بیایید به نقشه‌راه شروع، نگاهی بیندازیم.

یک نام دامنه انتخاب کنید

در حالت ایده آل، نام دامنه شما باید با نام شرکت شما یکی باشد. در صورتی که در دسترس نباشد، می توانید نام دامنه ای را انتخاب کنید که نشان دهنده ماهیت کسب و کار شما باشد. نام دامنه را جذاب و متمایز کنید. نام دامنه یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که باید به طور کامل از آن استفاده کنید.

اول از همه، نیاز به یک سرویس میزبانی وب دارید.

یک سرویس میزبانی وب را انتخاب کنید که معتبر و دارای شهرت باشد. ارائه‌دهنده خدماتی را انتخاب کنید که بتواند تغییرات را به سرعت انجام دهد و از نظر اقتصادی هم به صرفه باشد. این به خصوص زمانی که کسب و کار شما گسترش می یابد، که نیاز به بروز‌رسانی‌های مهم دیگری هست، مفید خواهد بود. شرکت‌های زیادی هستند که هم خدمات خوبی دارند و هم بسته به نیاز کاربران خدمات هاستینگ را انجام می‌دهند که طی یک مقاله جداگانه هرکدام را معرفی خواهیم کرد.

پلتفرم CMS (سیستم مدیریت محتوا)

شما دوست دارید بتوانید به راحتی محتوای جدید منتشر کنید، به کاربران جدید اجازه ثبت‌نام دهید و تغییرات و به روز رسانی‌ها را در وب سایت خود ایجاد کنید. و ایده آل است که بتوانید همه این کارها را بدون نیاز به کدنویسی و بدور از دغدغه توسعه و برنامه‌نویسی وب‌سایت انجام دهید. شما می توانید از سیستمی همچون ورپرس، یا یک CMS منبع باز (Open Source)، برای ساخت و اصلاح وب سایت خود استفاده کنید.

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت باید محصول چندین جلسه طوفان فکری باشد، زیرا ساخت آن آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. اطمینان حاصل کنید که الگوی وب سایت شما برای کاربران آسان است و شبیه رقبای شما نیست. از این گذشته، شما نمی خواهید تجارت شما شبیه به رقبا باشد. 

لقمه آماده

قیمت عقب ماندن بسیار بیشتر از داشتن یک وب سایت است. داشتن یک وب سایت حرفه‌ای با طراحی اختصاصی و متمایز‌کننده برند که با در نظر گرفتن نوع کسب‌وکار شما به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد کار شما را برای افزایش فروش، جذب مشتری و ترغیب کاربران برای استفاده از خدمات یا خرید کالا از ‌وب‌سایت شما را تسهیل می‌کند. دغدغه مدیران کسب‌وکارها و بروزرسانی‌ها و پشتیبانی‌های مستمر از یک‌سو سبب می‌شود اغلب مدیران خود را درگیر مسائل تخصصی توسعه وب‌سایت نکنند و در عوض با همکاری با یک مجموعه تخصصی و پیگیر؛ بتوانند زمان را که ارزشمندترین چیز برای یک کسب‌وکار است، مدیریت نمایند.

گاهی داشتن یک ایده خوب به تنهایی کافی نیست و  نیاز به اجرای خوب در زمان مناسب دارد. از این‌رو در مجموعه «ماهان دیتا» دغدغه ذهنی مدیران کسب‌وکارها را برای طراحی، پشتیبانی و حتی تولید محتوای منحصر به فرد بررسی کرده‌ایم و تمامی این چالش‌ها را تحلیل و با ارائه خدمات عالی به توسعه کسب‌وکارها کمک می‌کنیم. 

بنابراین به جای اینکه بپرسید چرا کسب و کار شما به یک وب سایت نیاز دارد، بپرسید چرا که نه!

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ماهان‌دیتا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *